Greenwashing csomagolásban
23. 02. 2024 | Autor: Sonia | percnyi olvasás
Mi az a greenwashing, honnan ismeri fel és melyik csomagolásra vonatkozik?
Továbbá, amikor kozmetikumokat, élelmiszereket vagy térkitöltőket vásárol, keresi a „természetes, öko, fenntartható” jeleket?
Az igazság az, hogy:
- A környezetvédelmi állítások 53%-a homályos, félrevezető vagy megalapozatlan.
- 40%-ára nincs bizonyíték.
- A zöld címkék felét bonyolult ellenőrizni.
Greenwashing, vagy a fogyasztó megtévesztése a termék ökológiai előnyeivel kapcsolatban
Ilyen a greenwashingu statisztika. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalatok termékeiket, szolgáltatásaikat és csomagolásukat környezetbarátnak vagy fenntarthatónak mutatják be, pedig valójában nem azok. Ez nem mindig szándék, hanem talán csak információhiány.
A vállalatok így javítják saját imázsukat, és hamis benyomást keltenek a vásárlókban a környezettel való pozitív kapcsolatukról, hogy könnyebben értékesíthessék termékeiket.
Annak ellenére, hogy az EU megkezdte a harcot az olyan általános termékcímkék használata ellen, mint a „környezetbarát”, „természetes” vagy „öko”, eltart egy ideig, mire ez a gyakorlatban megjelenik.
A cikk megmutatja, hogyan kell óvatosnak lenni.
Olyan zöld, mint amilyennek látszik?
A greenwashing néha arcunkba csapódik, máskor pedig alig lehet felismerni – homályos állítások, rejtett kompromisszumok, kétes képek, ártatlan hazugságok és hiányzó bizonyítékok uralkodnak. Íme 4 példa.
-
Hamis állítások az újrahasznosíthatóságról. A csomagolás úgy néz ki, mintha 100%-ban újrahasznosítható, de valójában olyan anyagokat tartalmaz, amelyeket nem lehet újrahasznosítani.
-
A csomagolás szándékosan egy idilli tájat vagy a termékhez nem kapcsolódó természetes motívumokat ábrázol, hogy azt a benyomást keltse, hogy a termék környezetbarát.
-
A fenntarthatósági információk olyan apró betűkkel vannak a csomagolásra nyomtatva, hogy szinte lehetetlen elolvasni, szándékosan lehetetlenné téve a további információk megtalálását.
-
Egyes cégek a környezet védelmét célzó jótékonysági tevékenységükkel elvonják a figyelmet arról, hogy termékeik jelentősen károsítják a környezetet.
Így kell kinéznie egy megfelelő tanúsítványnak. Egy elismert szervezet által hitelesített, és rendelkezik egy nyilvántartási számmal, amellyel ellenőrizheti a hitelességet.
Hogyan kerüljük el a greenwashinget?
Olvassa el a csomagoláson található címkéket és információkat, és ellenőrizze a tanúsítványokat.
Útmutatónk az A-tól Z-ig csomagolt ökológiai tanúsítványokhoz segít a feltételek megfelelő megértésében, vagy kövesse az alábbi tippeket:
-
Legyen óvatos, ha a gyártó által a csomagoláson megadott tanúsítványon nincs szám. Minden érvényes tanúsítványnak rendelkeznie kell vele.
-
Ügyeljen a túl vastag anyagból készült csomagolásra, amely könnyen komposztálható.
-
Értékelje a terméket egészében. Még ha a csomagolás újrahasznosítható is, előfordulhat, hogy maga a termék az energiaigényes gyártás vagy szállítás miatt nem környezetbarát.
-
Kövesse más ügyfelek véleményét.
-
Ne féljen a szakértőkhöz fordulni. A Körkörös Gazdasági Intézet például remek munkát és oktatást végez.
A számmal nem rendelkező tanúsítványokat tekintse megbízhatatlannak.
Csomagolás, amire figyelni kell
Érdekes példa erre a papír kávéscsészék, amelyek gyakran úgy tesznek, mintha újrahasznosíthatóak lennének. Sokukat azonban belül vékony műanyagréteg vonja be, amelyet az újrahasznosítás előtt szét kell választani. De ez nem történik meg.
Gazdaságosabb alternatíva a komposztálható kávéscsészék, amelyeket belülről biomasszával (pl. kukoricakeményítővel) vonnak be. Ipari komposztáló üzemben teljesen lebomlik.
A komposztálható termékek általában meglehetősen ellentmondásosak. Zöld lakkozásnak nevezzük, ha a termékek csak iparilag komposztálhatók, hazai körülmények között nem. Vagy ha a fogyasztó nem kap tájékoztatást arról, hogy milyen lépéseket tegyen a lebonthatóság elősegítése érdekében. Ugyanakkor elegendő csak az az információ, hogy a barna biohulladék-tartályokba tartozik.
A komposztálható edényeket barna biohulladék-tartályokba dobja. Otthon nem bomlik le.
A csomagolás mennyiségének csökkentése érdekében egyes éttermek és kávézók visszaváltható és újrafelhasználható csomagolásba csomagolnak.
Papírtáskák. Bár megújuló erőforrásokból készülnek és csökkentik a műanyag mennyiségét, gyártásuk energiaigényes. Ezért érdemes többször is használni őket. :-)
Ebben az összefüggésben a műanyag táskák jobban kijönnek, ahol az üvegházhatású gázok általános kibocsátása alacsonyabb, és a gyártás során nem használnak klórt fehérítésre.
Egy másik hátránya a bambusz edények. Sok ilyen termék csak műanyag, bambusz és gyanta keveréke.
Jó példa mindenki számára. Komposztálható borítékok, amelyeket az otthoni komposztálóban komposztálhat.
Ma sok termék és szolgáltatás zöldre festett. És nyilvánvaló, hogy a greenwashing hatással van a vásárlási magatartásra.
A címkék gondos elolvasása, a tanúsítványok ellenőrzése, a felülvizsgálatok követése és a szakértőkkel való konzultáció értékes eszközök a greenwashing buktatóinak elkerülésére. Tehát kezdjük a munkát! :-)